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Heavy Armored Cars (6-Wheels)

BA-10

La BA-10 6x6 fait son apparition en 1938. Elle était toujours armée d'un canon de 45 mm 20K modèle 1932/38 L/46 et de deux mitrailleuses DT de 7.62 mm approvisionnées à raison de 49-56 obus de 45 mm et 2079 balles de 7.62 mm. L'équipage était composé de 4 hommes: le pilote, le commandant, le tireur et le chargeur. Les versions dotées d'un poste radio 73-TK-1 furent baptisées BA-10M. Une version ferroviaire, la BA-10ZD fut également mise au point. Toutes versions confondues, 3311 exemplaires furent manufacturés.

The BA-10 6x6 did its apparition in 1938. It always was armed of a gun of 45 mm 20K model 1932/38 L/46 and two machine guns DT of 7.62 mm supplied to reason of 49-56 rounds of 45 mm and 2079 bullets of 7.62 mm. The crew was composed from 4 men: the driver, the commander, the gunner and the loader. The versions endow with a post radio 73-TK-1 were baptized BA-10M. A rail version, the BA-10ZD was equally realized. All confused versions, 3311 copies were manufactured.

 

BA-10

 

45 mm 20K (1938) - Penetration Board (mm)
Ammo
Weight(kg)
Velocity
Angle (°)
100 m
500 m
1000 m
1500 m
2000 m
BR-240 SP
2.45
759 m/s
30
43
31
20
14
4
BR-240 P
1.48
970 m/s
30
52
37
24
16
4

 

La BA-10 mesurait en longueur 4.65 m, en largeur 2.01 m et en hauteur 2.19 m. Elle pesait 5140 kg et était propulsée par un moteur GAZ-MM développant 50 cv. Elle pouvait atteindre 55 km/h sur route et parcourir 210-300 km sur ses réserves de carburant. Le blindage variait entre 4 et 16 mm. La tourelle conique provenait du char léger T-26S.

The BA-10 measured in length 4.65 m, in width 2.01 m and in height 2.19 m. It weighed 5140 kg and was propelled by a engine GAZ-MM developing 50 hp. It could attain 55 km/h on road and traverse 210-300 km on its fuel reserves. Armor varied between 4 and 16 mm. The conical turret originated of light tank T-26S.

BA-10
src: site WWII Vehicles

 

La BA-10 fut utilisée au combat en Espagne, en Mongolie, en Finlande et bien entendu durant la 2e guerre mondiale contre les Allemands. Elle resta en service jusqu'en 1942 et beaucoup furent convertis en transport de troupes. Les Finlandais et les Allemands en capturèrent durant leurs conflits avec l'URSS. Les BA-10 utilisés par la Werhmacht furent rebaptisés Panzerspähwagen BAF 203(r). Des pays comme la Suède, la Chine, la Mongolie, la Turquie utilisèrent également la BA-10 dans leurs armées.

The BA-10 was used in battle in Spain, in Mongolia, in Finland and of course during the 2nd World War against the Germans. It remained in service to 1942 and a lot were converted in personnel carriers. The Finnish and the Germans captured some of this vehicles during their conflicts with USSR. The BA-10 used by the Werhmacht were renamed Panzerspähwagen BAF 203(r). Countries as Sweden, China, Mongolia, Turkey used equally the BA-10 in their armies.

 

BA-10
src: site WWII Vehicles

 

Variants


•BA-10: Utilise la même tourelle que la BA-6 / Used same turret at BA-6
•BA-10M, BA-32: Modèle doté d'un meilleur blindage, d'un canon plus puissant, de meilleurs optiques et de réservoirs externes supplémentaires / Armor increased. Improved main gun. Sights were better. External fuel tanks mounted over the rear wheels.
Panzerspähwagen BAF 203(r): Voitures capturées par les Allemands. Beaucoup furent utilisés dans les Balakns / Captured by Germans. Many were used in Balkans.

 

Type: Heavy Armored Car
Crew: 4 (Commander, gunner, front gunner, driver)
Number built: 1400 (BA-10 & BA-10M) from 1938 at Izhorskly plant

Length: 4.65 m | Width: 2.1 m | Height: 2.19 m | Weight: 5140 kg
Armament
Main: 45 mm gun 20-K Gun | Ammo: 49 rounds | Secondary: 2 x 7.62 mm DT | Ammo: 2079 rounds
Armor
Maximum: 16 mm | Minimum: 4 mm
Automotive & Suspension
Engine: GAZ MM , 4 cylinder (petrol) | Horsepower: 50 hp | Power/weight ratio: 9.8 hp/t
Suspension: leaf spring, 6x4
Performances

Maximum Speed : 55 km/h | Range: 210-300 km

 

BA-10M 1/35

 

BA-11

La BA-11 ou Broneavtomobil 11 est un modèle destiné à remplacer le BA-10 dont la production de masse fut empêchée par l'invasion allemande en 1941.

The BA-11 or Broneavtomobil 11 is a model to replace the BA-10 including mass production was prevented by the German invasion in 1941.

 

Type: Heavy Armored Car
Crew: 4 (Commander, gunner, front gunner, driver)
Number built: ?

Length: 5.30 m | Width: 2.50 m | Height: 2.40 m | Weight: 8130-8650 kg
Armament
Main: 45 mm gun 20-K Gun | Ammo: ? rounds | Secondary: 2 x 7.62 mm DT | Ammo: ? rounds
Armor
Maximum: 13 mm | Minimum: 4 mm
Automotive & Suspension
Engine: petrol ZIS-16 or diesel ZIS-D-7 | Horsepower: 90 hp | Power/weight ratio: 11.07-10.40 hp/t
Suspension: leaf spring, 6x4
Performances

Maximum Speed : ? km/h | Range: ? km

 

Drawings

 

 

BAZ Amphibian (amfibyi) Armored Car

Le BAZ (Amfibyi) est une version amphibie de la BA-10, doté d'une caisse en forme de bateau. Pas de détail supplémentaire.

The BAZ (Amfibyi) is an amphibious version of the BA-10 with a boat shaped hull. No more details.

 

BAZ Amphibian Armored Car
src: forum WW2 Talk

 

BAZ Amphibian Armored Car
src: forum WW2 Talk

 

BAZ Amphibian Armored Car
src: forum WW2 Talk

 

Type: Amphibian Armored Car
Crew: 4
Number built: ?

Length: 6.49 m | Width: 2.11 m | Height: 2.20 m | Weight: 7112 kg
Armament
Main: 37 mm Gun | Ammo: 43 rounds | Secondary: ? x 7.62 mm DT | Ammo: ? rounds
Armor
Maximum: ? mm | Minimum: ? mm
Automotive & Suspension
Engine: ? | Horsepower: ? hp | Power/weight ratio: ? hp/t
Suspension: leaf spring, 6x4
Performances

Maximum Speed : 10 km/h in water | Range: ? km

 

 

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Armored Cars

 

Sources:


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