/Vehicles/Axis/Germany/07-Others/Carriers/Files/RSO.htm | Last Up-date: 23-10-2022

 

Raupenschlepper Ost (RSO) Tractor

Le Raupenschlepper Ost est à l'origine un tracteur entièrement chenillé mis au point pour les terrains enneigés et boueux du front oriental. Il a été développé par Steyr en 1942 et était doté de la transmission du camion de 1.5 t. La suspension entièrement chenillé, très simplifiée dans un but d'économie, provoquait des vibrations excessives. Les galets étaient d'acier, sans bandages de caoutchouc, et les ressorts lame était de type quart-elliptique. Le dégagement au sol était 55 cm ce qui permettait au véhicule de se déplacer facilement sur les plus mauvaises terrains. Le RSO/01 fut produit à partir de 1942 et le RSO/03 de 1944. Le RSO était principalement employés pour remorquer des canons de 50 mm et de 75 mm Pak, des obusiers légers et 88 mm Pak 43 des unités de Volksgrenadier. Le RSO pouvait également servir de cargo avec sa plateforme arrière. Plus de 28000 exemplaires furent produits par Steyr, Klockner-Deutz-Magirus, Wanderer et autres, de 1942 à 1945. En 1943, RSO fut également employé comme affût mobile pour le 7.5 cm PaK 40/4. Une version amphibie de ce tracteur fut également développée.

Raupenschlepper Ost is in the beginning an entirely tracked tractor developped for the snow-covered and muddy grounds of the Eastern front. It was developed by Steyr in 1942 and was equipped with the transmission of the standard 1.5-ton truck. The suspension that was entirely tracked and very simplified with an aim of economy, caused excessive vibrations. The road wheels were of steel, without rubber bindings, and the springs blade was of quarter-elliptic type. The release on the ground was 55 cm what made it possible the vehicle to easily move on the worst grounds. . RSO/01 was produced since 1942 and the RSO/03 from 1944. The RSO was mainly employed to tow guns of 50 mm and 75 mm Pak, howitzers light and 88 mm Pak 43 of the units of Volksgrenadier. The RSO could also be used as cargo liner with its back platform. More than 28000 specimens were produced by Steyr, Klockner-Deutz-Magirus, Wanderer and others, of 1942 to 1945. In 1943, RSO was also employed like mobile mounting for 7.5 cm PaK 40/4. An amphibian versio of this tractor was also developed.

 

Raupenschlepper Ost with rounded cabin (RSO/1).

 

Raupenschlepper Ost with rounded cabin.

 

Raupenschlepper Ost with squared cabin (RSO/3).
src: Italeri

 

Data (RSO)
Dimensions  
Weight: 5200 kg (RSO/01), 5500 kg (RSO/03) - Crew: 2 - Length: 4.42 m - Width: 1.99 m - Height: 2.53 m
Production: 28000 (1942 - 1945) all RSO models
Propulsion  
Engine: Steyr V8 3.5L, 85 /hp, 8 cyl.(RSO/01) or Steyr 5.5L, 66 hp (RSO/03) - Fuel: Gasoline
Power/weight: 16.3 hp/t - Suspension: Leaf Springs
Performances  
Speed: 17.2 km/h (on road), ? km/h (off road) - Range: 250-300 km (on road) - ? km (off road)
Speed: 14 km/h (on road), ? km/h (off road) - Range: 175 km (on road) - ? km (off road)
Armament  

Type: none - Ammo: none

Armor  
none

 

RSO 01  1/35

 

 

Drawings

 

Other Full-Tracks

 

Sources:


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