Home/Allies/Vehicles/UK/10-ArmoredCars/Marmon-Herrington/File /Marmon-Herrington .htm | Last Up-date: 05-06-2011

 

Marmon-Herrington Armoured Cars

Marmon-Herrington Mark I Armoured Car

La firme Marmon-Herrington débuta le développement de la voiture blindée qui fut appelée "South African Reconnaissance Car" par les Sud-Africains et "Armoured Car Marmon-Herrington" par les Anglais, au début des années 30, pour l'exportation. En 1939, l'Afrique du Sud et la Garde nationale américaines achetèrent quelques exemplaires. Il s'agissait au début d'un kit de conversion pour toutes sortes de camions commerciaux. L'assemblage final des véhicules était réalisé par la Dorman Long structural steel company, alors que les plaques de blindage était réalisées par la South African Iron & Steel Industrial Corporation, alors que le châssis (jusqu'au Mark IV) était réalisé par la Ford Motor Company of South Africa (Pty.) sur base d'éléments du Ford 3 ton lorry, importés du Canada.

The Marmon-Herrington firm began the development of the armoured car which was called "South African Reconnaissance Car" by the South-Africans and "Armoured Car Marmon-Herrington" by the English, at the beginning of the Thirties, for export. In 1939, South Africa and the American national Guard bought some specimens. It acted at the beginning of a kit of conversion for all kinds of commercial trucks. The final assembly of the vehicles was carried out by Long Dorman structural steel company, whereas the armour-plates was carried out by South African Iron & Steel Industrial Corporation, whereas the chassis (until Mark IV) was produced by Ford Motor Company of South Africa (Pty.) on the basis of element of Ford 3 yton lorry, imported of Canada.

 

Marmon-Herrington Mark I

 

Le Mark I fut utilisé par la "Union Defence Force" sud-africaine. Un total de 113 unités fut réalisé. Les premiers véhicules furent livrés en mai 1940. L'armement consistait en une mitrailleuse Vickers .303cal (7.7 mm) montée dans une tourelle circulaire, et une autre mitrailleuse du même type.

Mark I was used by the South-African "Union Defence Force". A total of 113 units was carried out. The first vehicles were delivered in May 1940. The armament consisted of a machine-gun Vickers .303cal (7.7 mm) mounted in a circular turret, and another machine-gun of the same type.

 

Drawings

 

Marmon-Herrington Mark II Armoured Car

Le Mark II avait quatre roues motrices et un empattement plus large. Les premiers modèles étaient assemblés par rivetage alors que la plupart des exemplaires furent assemblés par soudures. Le Mark II fut aussi bien utilisé par la UDF sud-africaine que par les forces britanniques. Ce furent cependant les Sud-Africains qui furent livrés les premiers en novembre 1940 alors que les unités britanniques du Moyen-Orient furent livrés en mars 1941. Le Mark II fut construit à 887 unités. L'armement était identique à celui du Mark I sauf pour les exemplaires utilisés au Moyen-Orient équipés d'un fusil anti-char Boys .55cal (13.87 mm) ou d'un fusil-mitrailleur Bren de 7.7 mm dans une tourelle différente. Un emplacement à l'avant du toit pouvait accueillir un autre Bren (rare) et un autre emplacement à l'arrière de la tourelle pouvait accueillir une mitrailleuse Vickers.

Mark II had four driving wheels and a broader wheelbase. The first models were assembled by riveting whereas the majority of the specimens were assembled by welding. Mark II was as well used by UDF South-African as by the British forces. They were however the South-Africans who were delivered the first in November 1940 whereas the British units of the Middle East were delivered in March 1941. Mark II was built with 887 units. The armament was identical to that of Mark I except for the specimens used in the Middle East equipped with an anti-tank rifle Boys .55cal (13.87 mm) or with a Bren light machine gun of 7.7 mm in a different turret. A site with before roof could accomodate another Bren (rare) and another site with the back of the turret could accomodate a Vickers machine-gun.

 

Marmon-Herrington

 

Marmon-Herrington Mark II Data
Type: Armoured Car
Crew: 3
Armor: Minimum: 6 mm, Maximum: 12 mm
Armament: 2 x Vickers .303cal (7.7 mm) or .55cal (13.87 mm) Boys ATR + Vickers .303cal (7.7 mm)
Dimensions: Length: 5.31 m , Width: 2.86 m , Height: 2.49 m, Weight: 6.10 t
Engine: Ford V-8, 8 cylindres, gasoline, 85 hp - Fuel Tanks: ?
Performances: Maximum speed on road: 80 km/h, Range on road: 325 km

 

Drawings

 

 

Les unités britanniques et du Commonwealth utilisèrent les Mark II et Mark III au Moyen-Orient: King's Dragoon Guards, Royal Dragoons, 8th King's Royal Irish Hussars, 3rd South African Reconnaissance Battalion, 4th South African Armoured Car Regiment, 6th South African Armoured Car Regiment et le 7th South African Reconnaissance Battalion ... . Le 3rd Indian Cavalry regiment reçut également quelques exemplaires en Malaisie en 1941-1942. Les automitrailleuses Marmon-Herrignton furent utilisés au combat contre les Italiens en Afrique de l'Est et contre les forces de l'Axe en Afrique du Nord à partir de 1941, jusqu'à la fin de la campagne de Tunisie en 1943. Certains véhicules furent transformés sur le terrain et dotés d'armement plus puissant derrière des boucliers, comme les canons italiens Breda de 20 et 47 mm, les canons allemands de 37 mm, de 28/20 mm (coniques) et français de 25 mm. Des véhicules d'observation pour l'artillerie, des ambulances, des véhicules de commandement, ... furent également réalisés sur base de la Marmon-Herrington.

The British units and of the Commonwealth used Mark II and Mark III in the Middle East: King' S Dragoon Guards, Royal Dragoons, 8th King' S Royal Irish Hussars, 3rd South African Battalion Recognition, 4th South African Armoured Car Regiment, 6th South African Armoured Car Regiment and the 7th South African Battalion Recognition.... The 3rd Indian Cavalry regiment also accepted some specimens in Malaysia in 1941-1942. The Marmon-Herrignton armoured cars were used with the combat against the Italians in East Africa and against the forces of the Axis in North Africa since 1941, until the end of the campaign of Tunisia in 1943. Certain vehicles were transformed on the ground and equipped with more powerful armament behind shields, like the Italian guns Breda of 20 and 47 mm, the German guns of 37 mm, 28/20 mm (conical) and French of 25 mm. Vehicles of observation for artillery, ambulances, command vehicles... were also carried out on the basis of Marmon-Herrington.

Marmon-Herrington Mark III Armoured Car

Le Mark III était très semblable au Mark II, lors d'un premier regard, mais avait cependant un empattement plus court. L'armement était le même que pour le Mark II en service au Moyen-Orient. Le Mark III fut produit à 2630 exemplaires, livrés entre mai 1941 et août 1942.

Mark III was very similar to Mark II, at the time of a first glance, but had a shorter wheelbase however. The armament was the same one as for Mark II in service in the Middle East. Mark III was produced at 2630 specimens, delivered between May 1941 and August 1942.

 

Marmon-Herrington Mark III Data
Type: Armoured Car
Crew: 3
Armor: Minimum: 6 mm, Maximum: 12 mm
Armament: .55cal (13.87 mm) Boys ATR + Vickers .303cal (7.7 mm)
Dimensions: Length: 5.31 m , Width: 2.86 m , Height: 2.49 m, Weight: 6.10 t
Engine: Ford V-8, 8 cylindres, gasoline, 85 hp - Fuel Tanks: ?
Performances: Maximum speed on road: 80 km/h, Range on road: 325 km

 

Drawings


Marmon-Herrington Mark IV Armoured Car

Le Marmon-Herrington Mark IV fut le modèle le plus réussi de la série, avec un design très différent de ses prédécesseurs. En effet, sur ce modèle le moteur était monté à l'arrière du véhicule et non plus à l'arrière, et un canon de 2-pdr (40 mm) fut monté dans une tourelle plus grande. Le développement commença fin 1941 et il remplaça le Mark III sur les lignes d'assemblage à partir d'août 1942.

Marmon-Herrington Mark IV was the model more successful of the series, with a design very different from its predecessors. Indeed, on this model the engine was assembled to the back of the vehicle and either to the back, and a gun of 2-pdr (40 mm) was assembled in a larger turret. The development began at the end of 1941 and it replaced Mark III on the lines of assembly as from August 1942.

 

Marmon-Herrington Mark VI


Le Mark IV fut surtout utilisé en Afrique du Nord, et ce fut le dernier modèle produit en série.

Mark IV was especially used in North Africa, and it was the last model produced in series.

 

Marmon-Herrington Mark IV Data
Type: Armoured Car
Crew: 4
Armor: Minimum:?, Maximum: 12 mm
Armament: 1 x 2-pdr (40 mm) Gun + 2 .30cal (7.62 mm) M1919A4 MG
Dimensions: Length: 4.87 m , Width: 1.98 m , Height: 2.31 m, Weight: 6.29 t
Engine: Ford V-8, 8 cylindres, egasoline, 85 hp - Fuel Tanks: ?
Performances: Maximum speed on road: 80 km/h, Range on road: 325 km

 

Drawings

 

 

Marmon-Herrington Mark IVF Armoured Car

Le Marmon-Herrington Mark IVF est une version du Mark IV avec un moteur différent en provenance du Ford F60L lorry canadien. En raison des difficultés d'approvisionnement de la firme Marmon-Herrington, cette version ne comprenait plus aucun élément en provenance de cette firme, bien qu'en gardant le nom.

Marmon-Herrington Mark IVF is a version of Mark IV with a different engine coming from Canadian Ford F60L lorry. Because of the difficulties of provisioning of the Marmon-Herrington firm, this version did not include any more any element coming from this firm, although by keeping the name.

 

Marmon-Herrington Mark V Armoured Car

Le Marmon-Herrington Mark V est une version du Mark III qui ne dépassa jamais le stades des bureaux d'études.

Marmon-Herrington Mark V is a version of the Mark III which never exceeded the stages of the engineering and design departments.

Marmon-Herrington Mark VI Armoured Car

Le Marmon-Herrington Mark VI devait posséder 8 roues à la place de 4, 2 moteurs Ford V-8 de 85 cv, et être armé avec un canon de 6-pdr (57 mm). Cet engin fut étudié à partir de la mi 1942 mais ne fut pas prêt pour la fin de la campagne d'Afrique du Nord et deux prototypes seulement furent réalisés.

Marmon-Herrington Mark VI was to have 8 wheels in the place of 4, 2 engines Ford V-8 of 85 hp, and to be armed with a gun of 6-pdr (57 mm). This machine was studied as from mid 1942 but was not ready for the end of the campaign of North Africa and two prototypes only were constructed.

Marmon-Herrington Mark VII Armoured Car

Le Mark VII était un engin avec moteur placé à l'avant et dépourvu de tourelle, armé d'une seule mitrailleuse Vickers .303cal (7.7 mm) montée sur la circulaire de tourelle. Ne dépassa pas le stade du prototype.

Mark VII was a machine with engine placed in front and deprived of turret, armed with only one machine-gun Vickers .303cal (7.7 mm) mounted on the circular of turret. The stage of the prototype did not exceed.

 

Marmon-Herrington Mark VIII Armoured Car

Le Mark VIII était un engin avec moteur placé à l'avant et armé de deux canons de 2-pdr (40 mm) dans une tourelle allongée. Ne dépassa pas le stade du prototype.

Mark VIII was a machine with engine placed in front and armed with two guns of 2-pdr (40 mm) in a lengthened turret. The stage of the prototype did not exceed.


Heavy Armoured Car Mark V

Les voitures blindées à 8 roues allemandes impressionnèrent beaucoup les Sud-Africains, qui décidèrent de développer également des véhicules de ce genre. Cela donna naissance aux South African Heavy Armoured car Mark V et South African Reconnaissance Car Mark VI. Le travail sur le prototype du Mark V débuta en 1941. Il était basé sur un châssis lourd de type échelle avec deux moteurs Albion 6 cylindres développant chacun 150-160 cv. Le Mark V pesait 16 tonnes et avait un blindage de 60 mm d'épaisseur au maximum. Ce véhicule devait à l'origine être armé d'un canon de 57 mm (6-pdr) dans une tourelle tournante. Les roues centrales étaient motrices et les roues externes directrices. En 1942, le prototype fut envoyé au Moyen-Orient pour être testé. En raison d'un comportement peu satisfaisant sur le sable, le développement de cette voiture blindée lourde fut abandonnée.

The German armoured cars with 8 wheels impressed much the South-Africans, who decided to also develop vehicles of this kind. That gave rise to South African Heavy Armoured Car Mark V and South African Reconnaissance Car Mark VI. Work on the prototype of the Mark V began in 1941. It was based on a heavy chassis of scale type with two Albion engines 6 cylinders developing each one 150-160 hp. The Mark V weighed 16 tons and had to the maximum a 60 mm thickness shielding. This vehicle had at the origin being armed with a gun of 57 mm (6-pdr) in a revolving turret. The central wheels were driving and the external wheels were used for steering. In 1942, the prototype was sent to the Middle East to be tested. Because of a behavior not very satisfactory on sand, the development of this heavy armoured car was abandoned.

 

Heavy Armoured Car Mark V

 

Heavy Reconnaissance Car Mark VI

Le Mark VI fut développé avec le plus possible d'éléments Marmon-Herrington. Il était armé d'un canon de 2-pdr (40 mm) dans une tourelle tournante et de 3 mitrailleuses. Une commande de 750 unités fut passée mais en raison de problèmes divers, la production fut retardé jusqu'en août 1943. Durant cette période, un deuxième prototype avec canon de 57 mm (6-pdr) dans une tourelle de Crusader fut développé. Cependant en raison du cours de la guerre, le besoin de tels véhicules ne se faisait plus véritablement sentie et le développement du Mark VI fut également abandonné. Remarquez tout de même la forte ressemblance du véhicule avec le Sd.Kfz.231 8-rad allemand.

Mark VI was developed with as much as possible Marmon-Herrington elements. It was armed with a gun of 2-pdr (40 mm) in a revolving turret and of 3 machine-guns. An order of 750 units had placed but because of various problems, the production was delayed until August 1943. During this period, a second prototype with gun of 57 mm (6-pdr) in a turret of Crusader was developed. However because of the course of the war, the need for such vehicles was not done truly any more felt and the development of Mark VI was also abandoned. Notice all the same the strong resemblance of the vehicle to German Sd.Kfz.231 8-rad.

 

Reconnaissance Car Mark VI

 

Armoured Cars

 

Sources:

  • Les Blindés de la Seconde Guerre Mondiale, Ed. Atlas
  • Encyclopédie des Blindés, Ed. Elsevier Séquoia
  • WWII Vehicles

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