/Vehicles/Allies/UK/03-CruiserTanks/Mk8-Cromwell/File/3-Models.htm | Up-dated: 28-05-2019

 

Cruiser Tank Mark VIII Cromwell

Cromwell I/II & III

Cromwell Mk.I et Mk.III étaient exactement les mêmes que le Centaur Mk.I mais étaient équipés du moteur Meteor. Seulement 557 ont été produits (357 pour le Mk.I et 200 pour Mk.III). Le Cromwell Mk.II était équipé des chenilles plus larges et de plus d'espace de rangement (la mitrailleuse de caisse a été supprimée), mais ne fut jamais construit en masse.

The Cromwell Mk.I and Mark III were exactly the same of the Centaur Mk.I but they were equiped by the Meteor engine. Only 557 were produced (357 for the Mk.I and 200 for Mk.III). The Cromwell Mk.II was equiped with increased tracks and increased stowage (the hull machine-gun was removed), but was never built in mass.

 

Cromwell Mark 1

 

Cromwell Mark 1 with cast turret

 

Cromwell Mark 2

 

Cromwell Mark 3 (Centaur Mark I)

 

Cromwell Mark 3 (Centaur Mark I)

Data

 

Drawings

 

Cromwell IV

Les expériences de combat en Afrique du Nord avaient démontré le besoin réel d'un armement plus puissant que le canon de 57 mm, et capable d'utiliser les mêmes munitions de 75 mm que le canon américain de même calibre. Les Centaur III (remotorisés) dotés de cet armement furent renommés Cromwell IV. Ce canon de 75 mm était légèrement inférieur au canon de 75 mm américain M3 (Sherman) mais supérieur au M2 de même calibre (Grant I). Une version avec caisse soudée le Cromwell IVw (w = welded/soudé), fut également réalisée. Le Cromwell Mk.IV fut la variante la plus nombreuse avec 1935 chars construits.

The experiments of combat in North Africa had shown the real need for an armament more powerful than the gun of 57 mm, and able to use the same ammunition of 75 mm which the American gun of the same caliber. Centaur III (remotorized) equipped with this armament were renamed Cromwell IV. This gun of 75 mm was slightly lower than the gun of the American 75 mm M3 gun(Sherman) but higher than of the M2 gun of same caliber (Grant I). A version with welded hull Cromwell IVw (W = welded), was also carried out. The Cromwell Mk.IV was the most numerous variant with 1935 tanks built.

 

Cromwell Mark IV (Centaur III)

 

Cromwell Mark IV (Centaur III)

Data

 

Drawings

 

Cromwell Mk.IV 1/35"Interlude Bucolique" Diorama

 

 

Cromwell V(Dw)

Le Cromwell V était identique au Cromwell IV mais équipé d'une caisse soudée et d'une tourelle coulée au lieu de la tourelle rivetée.

Cromwell V was identical to Cromwell IV but equipped with a welded hull and a cast turret instead of the riveted turret.

 

Drawings

 

Data

 

 

 

Cromwell VI (CS)

Le Cromwell VI CS (CS = close support/appui rapproché) était identique au Cromwell IV, si ce n'est le canon de 95 mm qui remplaçait le canon de 75 mm, pour fournir un véhicule d'appui rapproché pour l'infanterie. Les Centaur IV furent renommés plus tard Cromwell Mark.VI. 341 furent produits

Cromwell VI CS (CS = closed support) was identical to Cromwell IV, but a howitzer of 95 mm replaced the gun of 75 mm, to provide a close-support vehicle for the infantry. Centaur IV were renamed later Cromwell Mark.VI. 341 was produced.

 

Cromwell Mark VI CS (95 mm)

 

Cromwell Mark VI CS (95 mm)

 

Data

 

Drawings

 

Cromwell VII

Modèle doté d'appliques de blindage, soudées sur l'avant de la caisse, de chenilles plus larges, et d'une vitesse maximum d'environ 52 km/h. Une version entièrement soudée fut également réalisée, le Cromwell VIIw. 1500 Mark VII's furent produits

Model equipped with additional armor plates, welded onto the front of hull, broader tracks, and a maximum speed of approximately 52 km/h. An entirely welded version was also carried out, Cromwell VIIw. 1500 Mark VII's were produced.

 

Cromwell Mark VII

 

Cromwell Mark VII

Data

 

Drawings

 

Cromwell VIII

 

Semblable au Cromwell Mk.VI avec les mêmes améliorations que le Mk.VII.

Similar to Cromwell Mk.VI with the same upgrades as Mk.VII.

 

Cromwell Mark 8
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Data

 

Drawings

 

 

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Sources:


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