/Vehicles/Allies/USSR/07-Others/Prime-Movers/File/PrimeMovers .htm | Up-dated: 14-06-2017

 

Artillery Prime Movers

Depuis ses origines, l'artillerie avait toujours été tracté par des chevaux. Les trains de chevaux variaient bien entendu selon le poids du canon. Ce mode de locomotion ne pouvait dans le meilleur des cas, procurer qu'une vitesse maximum de 10-12 km/h. Les chevaux furent encore largement utilisés durant la 1re guerre mondiale et même au début de la seconde guerre mondiale (l'obusier de campagne de 105 mm de la Wehrmacht était tracté par des chevaux). Cependant l'époque était à la mécanisation et à la motorisation de tous les composants des différentes armées, dont l'artillerie. En Russie, après 1917, quelques douzaines d'usines de voitures et de tracteurs furent créées à cet effet mais seule l'artillerie lourde put réaliser sa totale conversion en artillerie mécanisée. Après la guerre civile, les Russes se débarrassèrent de la plupart des pièces lourdes et conservèrent en priorité les canons de campagne de 76 mm facilement tractable par chevaux. A partir du début des années 20, la toute récente Armée rouge commença à être doter au compte goûte de tracteurs chenillés Bolshevik et Kommunar. Le Bolshevik était destiné à la locomotion de canons de plus de 6 tonnes et le Kommunar destiné à celle de l'obusier B-4 de 230 mm (plus puissant canon soviétique de l'époque). Les canons légers étaient tractés par des voitures.

Since its origins, the artillary always had been towed by horses. The trains of horses varied of course according to the weight of the gun. This method of locomotion could not in the better one cases, obtain than a speed maximum of 10-12 km/h. The horses again widely were used during the 1st World War and even at first second World War (the field howitzer of 105 mm of the Wehrmacht was towed by horses). Nevertheless the era was at the mechanisation and to the motorization of all the components of the different armies, of which the artillary. In Russia, after 1917, some dozens of factories of cars and of tractors were created to this effect but single the heavy artillary put to realize its total conversion in mechanized artillary. After the civil war, the Russians themselves separated of most of the heavy pieces and kept in priority the 76 mm field guns easily tractable by horses. From the beginning of the years 20, the all recent red Army started to be to endow in small quantities with tractors Bolshevik and Kommunar. The Bolshevik was intended for the locomotion of guns heavier than 6 tons and the Kommunar destined to the one of the B-4 howitzer of 230 mm (more powerful Soviet gun of the era). The light guns were towed by cars.

 

HTZ Komunar full-track tractor

 

Dans les années trente, les Russes modernisèrent leur artillerie en modifiant les vieux modèles et en créant de nouveaux types dotés de suspensions et parfois de pneumatiques. Cette modernisation devait bien entendu coïncider avec une mécanisation totale et l'abandon définitif de la traction chevaline. En mars 1934, un plan quinquennale fut adopté pour fournir à l'artillerie soviétique les véhicules nécessaires à cette vaste tâche.

In the thirties, the Russians modernized their artillary while modifying the old models and while creating new types endow with suspensions and sometimes of pneumatic tires. This modernization had of course to coincide with a total mechanisation and the final abandonment of the equine traction. In March 1934, a five-year plan was adopted to furnish to the Soviet artillary the vehicles necessary to this vast task.

 

T-20 Komsomolets

Le T-20 était un tracteur léger entièrement chenillés basé sur la tankette britannique Vickers Carden Loyd . Ce tracteur était armé d'une mitrailleuse DT de 7.62 mm et son équipage était composé de 2 hommes. Les côtés étaient aménagés avec des banquettes pour pouvoir accueillir les servants du canon tracté.

The T-20 was a light full-track tractor based on the British tankette Vickers Carden Loyd. This tractor was armed of a machine gun DT of 7.62 mm and its crew was composed from 2 men. The sides were laid out with seats to be able to welcome the crew the towed gun.

 

T-20 Komsomolets full-track tractor
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Le T-20 fut produit à 7780 unités entre 1937 et 1941 par les usines STZ et GAZ. Il était destiné à tracter les canons antichar de 45 mm. Le moteur était un 4 cylindres GAZ-AA essence à refroidissement liquide développant 50 cv à 2800 t/min. Le T-20 qui pesait 3460 kg à vide (capacité de charge: 500 kg + 8 hommes) mesurait 3.45 m de long, 1.859 m de large et 1.58 de haut. La garde au sol était de 30 cm. Il était doté d'une boîte de vitesse à 4 rapports vers l'avant et 1 marche arrière. La suspension était de type ressort à lames. Les chenilles avaient une largeur de 200 mm et le blindage variait entre 7 et 10 mm. Le T-20 pouvait atteindre les 47.5 km/h sur route.

The T-20 was produced to 7780 unities between 1937 and 1941 by the factories STZ and GAZ. It was destined to tow the anti-tank guns of 45 mm. The engine was a 4 cylinders gasoline GAZ-AA with liquid cooling developing 50 hp to 2800 rpm. The T-20 that weighed 3460 kg (load capacity: 500 kg + 8 men) measured 3.45 m in long, 1.859 m in wide and 1.58 in height. The ground clearance was of 30 cm. It was endowed with a gearbox with 4 foreward speeds and 1 reverse speed. The suspension was leaf springs type. The tracks had a width of 200 mm and armor varied between 7 and 10 mm. The T-20 could attain the 47.5 km/h on road.

 

T-20 Komsomolets abandonned

 

Le T-20 embarquait 115 L d'essence ce qui lui donnait une autonomie de 152 km sur route avec remorque de 2 tonnes et de 250 km sans. Le Komsomolets fut l'un des principaux tracteurs de l'Armée rouge durant les premiers moments de la Grande guerre patriotique. Beaucoup furent capturés par les Allemands durant Barbarossa et ceux-ci n'hésitèrent pas à les utiliser sous le nom de l.gp.Art.S.630(r).

The T-20 embarked 115 gasoline L this that gave it a range of 152 km on road with trailer of 2 tons and of 250 km without. The Komsomolets was the one of the principal tractors of the Red army during the first moments of the Great patriotic war. A lot were captured by the Germans during Barbarossa and these last didn't hesitate to use them under the name of l.gp.Art.S.630(r).

 

T-20 Komsomolets in the Wehrmacht
T-20 during military parade
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T-20 in action
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Specifications
General

Type: Light Prime mover
Crew: 2+6

Engine
GAZ-M | 52 hp
Dimensions/Masses
Length: 6.22 m | Width: 2.35 m | Height: 2.74 m
Weight: 3460 kg + 500 kg (load) + ? kg (trailer)
Armor
?
Performances
Max. Speed: 48 km/h | Power/weight: 15 hp/t
Range: 200 km
Suspension: Coil Spring
Armament

Main: 1 x 7.62 mm DT MG
Secondary: -

 

Drawings

 

STZ-5 Stalingradec

Le STZ-5 Stalingradec fut produit à 9944 unités entre 1937 et septembre 1942. Ce véhicule fut utilisé à la fois comme tracteur d'artillerie, transport de troupes et de matériel, atelier mobile ou encore comme lance-roquettes automoteur.

The STZ-5 Stalingradec was produced to 9944 unities between 1937 and September 1942. This vehicle was used at once as artillary tractor, personnel and of cargo carrier , mobile workshop or again as self-propelled rocket-launcher.

 

STZ-5 full-track tractor & personnel carrier
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Le STZ-5 était propulsé par un moteur de 4-cylindres essence-kérosène, développant 52 cv. Le STZ-5 mesurait 4.15 m de long, 1.855 m de large, 2.88m de haut et pesait 5840 kg avec une capacité de traction de 3400 kg. La garde au sol était de 28.8 cm et les chenilles étaient larges de 310 mm. La boîte de vitesse comportait 5 rapports vers l'avant et 2 vers l'arrière. La suspension comprenait deux bogies oscillants avec ressorts à spirales. Le STZ-5 pouvait atteindre les 22 km/h et embarquait 14L d'essence et 148L de kérosène. Il pouvait traverser 80 cm d'eau à gués, surmonter un obstacle de 60 cm de haut et enjamber une tranchée de 1 m.

The STZ-5 was propelled by a 4-cylinders gasoline-kerosene engine, developing 52 hp. The STZ-5 measured 4.15 m in long, 1.855 m in wide, 2.88m in height and weighed 5840 kg with a traction capacity of 3400 kg. The ground clearance was of 28.8 cm and the tracks were wide of 310 mm. The transmission behaved 5 foreward speeds and 2 reverse speeds. The suspension understood two bogies oscillating with coil springs. The STZ-5 could attain the 22 km/h and embarked 14L of gasoline and 148L of kerosene. It could cross 80 cm of water in fording, overcome an obstacle of 60 cm and span a trench of 1 m.

 

STZ-5 in action

 

STZ-5 in action
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Comme le Komsomolets, il fut l'un des principaux tracteurs de l'Armée rouge durant les premiers moments de la Grande guerre patriotique. Beaucoup furent capturés par les Allemands durant Barbarossa et ceux-ci n'hésitèrent pas à les utiliser sous le nom de CT3-601(r).

As the Komsomolets, it was the one of the principal tractors of the Red army during the first moments of the Great patriotic war. A lot were captured by the Germans during Barbarossa and these last didn't hesitate to use them under the name of CT3-601(r).

 

Stalinets 2 (S-2)

Tracteur fabriqué en 1940-1941 à 1275 exemplaires.

Tractor built in 1940-1941 to 1275 copies.

 

Stalinets 2 full-track tractor
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Komitern

En 1930, le bureau technique général du GVUP VSHKh et le bureau d'étude du OTA travaillèrent sur plusieurs projets de tracteurs (petits/moyens/lourds). Ces véhicules devaient être basés sur des chars en production et en service dans l'Armée rouge. Le développement de tracteurs lourds devait résoudre les problèmes de transport de pièces d'artillerie lourde, d'équipage et de munitions. En 1934, un tracteur de ce type passa tous les tests avec succès et fut accepté pour le service sous le nom de Komintern (Communisme international). Ce tracteur lourd était basé sur le char moyen T-24. Il était propulsé par un moteur de 131 cv de 4 cylindres. Il pouvait atteindre les 30 km/h et grâce à ses 550 l de carburant parcourir 220 km. L'équipage était composé de deux homme. Le Komitern mesurait 5.765 m de long, 2.3 m de large et 2.538 m de haut et pesait 10.5 tonnes. Il avait une garde au sol de 40 cm et une pression au sol de 0.495 kg/cm2

In 1930, the general technical office of the GVUP VSHKh and the design office of the OTA worked on several projects of tractors (small/medium/heavy). These vehicles had to be based on tanks in production and in service in the Red army. The development of heavy tractors had to resolve the transportation problems of heavy guns, crew and ammo. In 1934, a tractor of this type passed all the tests with successes and was accepted for the service under the name of Komintern (international Communistic). This heavy tractor was based on the medium tank T-24. It was propelled by a 4-cylindres engine of 131 hp. It could attain the 30 km/h and thanks to its 550L of fuel to traverse 220 km. The crew was composed from two men. The Komitern measured 5.765 m in long, 2.3 m in wide and 2.538 min height and weighed 10.5 tons. It had a ground clearance of 40 cm and a ground pressure of 0.495 kg/cm2

 

Komintern heavy artillery tractor
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Le Komitern fut utilisé pour transporter tout type de canons et d'obusiers de campagne (comme l'obusier de 203 mm B-4 de 18 tonnes). A partir de 1940 cependant ,la production du Komintern fut supprimée au profit de celle du Voroshilovets après que 1800 unités furent manufacturées.

The Komitern was used to transport all type of field guns and howitzer (as the 203 mm B-4 howitzer of 18 tons). From 1940 nevertheless, the production of the Komintern was cancelled to the profit of the one of the Voroshilovets after 1800 unities were manufactured.

 

Komintern heavy artillery tractor

 

Specifications
General

Type: Heavy Prime mover
Crew: 2+12

Engine
? | 130 hp
Dimensions/Masses
Length: 5.767 m | Width: 2.21 m | Height: 2.54 m
Weight: 10500 kg + 2000 kg (load) + 12000 kg (trailer)
Armor
none
Performances
Max. Speed: 30 km/h | Power/weight: 12.4 hp/t | Range: 70 km
Suspension: Vertical Coil Spring
Armament

Main: -
Secondary: -

 

Drawings

 

Komintern (Diorama) 1/35

 

 

Voroschilovets

Ce tracteur lourd fabriqué à partir de 1940 et successeur du Komintern pour la locomotion des pièces d'artillerie lourdes. Le Voroshilovets pesait 15.5 tonnes et pouvait transporter 3 tonnes de matériel et tracter en remorque jusqu'à 18 tonnes. Il mesurait 6.22 m de long, 2.35 m de large et 2.74 m de haut. Son équipage était de 3 hommes mais il pouvait transporter 16 passagers à l'arrière sur des banquettes. Il était propulsé par un moteur de 350 cv et pouvait atteindre sur route 36 km/h et parcourir 270 km sur son propre carburant.

This heavy tractor made from 1940 and successor of the Komintern for the locomotion of the heavy artillery pieces. The Voroshilovets weighed 15.5 tons and could transport 3 tons of equipment and tow until 18 tons. It measured 6.22 m in length, 2.35 m oin width and 2.74 m in heigh. Its crew was of 3 men but it could transport 16 passengers to the back on feast. It was propelled by a 350 hp engine and could attain on road 36 km/h and traverse 270 km on its own fuel.


Voroschilovets
Voroschilovets with 203 mm B-4 in Berlin.
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Voroschilovets

 

Specifications
General

Type: Heavy Prime mover
Crew: 3+16

Engine
? | 350 hp
Dimensions/Masses
Length: 6.22 m | Width: 2.35 m | Height: 2.74 m
Weight: 15500 kg + 3000 kg (load) + 18000 kg (trailer)
Armor
none
Performances
Max. Speed: 36 km/h | Power/weight: 22.6 hp/t | Range: 270 km
Suspension: Coil Spring
Armament

Main: -
Secondary: -

 

Drawings

 

YA-12

Tracteur moyen pouvant tirer 8 tonnes, fabriqué à partir de 1943 et jusqu'à la fin de la guerre. Doté d'un moteur de 110 cv.

Medium tractor being able to tow 8 tons, made from 1943 and until the end war. Endowed with a 110 hp engine.

 

YA-12 full-track tractor
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S-60 Stalinec

Tracteur produit à 69100 unités durant la période 1933-1937. Cette copie du tracteur américain Caterpillar 60 était à l'origine destiné à un usage agricole mais la majorité de la production fut livrée à l'Armée rouge. Le S-60 était propulsé par un moteur de 4 cylindres développant 60 cv à 650 t/min. Il mesurait 4.090 m de long, 2.395 m de large, 2.770 m de haut et pesait 9520 kg. Il pouvait tracter jusqu'à 4450 kg. Le S-60 avait une boîte de vitesse avec trois vitesses avant et 1 marche arrière. Il pouvait atteindre au maximum 6 km/h.

Tractor produced to 69100 unities during the period 1933-1937. This copy of the American tractor Caterpillar 60 was at the origin intend for an agricultural usage but the majority of the production was delivered to the Red army. The S-60 was propelled by a 4 cylinders engine developing 60 hp to 650 rpm. It measured 4.090 m in long, 2.395 m in wide, 2.770 m in height and weighed 9520 kg. It could tow until 4450 kg. The S-60 had a transmission with three foreward speeds and 1 reverse speed. It could attain to the maximum 6 km/h.

 

S-60 Stalinec full-track tractor

 

Le S-60 fut l'un des principaux tracteurs de l'Armée rouge durant les premiers moments de la Grande guerre patriotique. Beaucoup furent capturés par les Allemands durant Barbarossa et ceux-ci n'hésitèrent pas à les utiliser.

The S-60 was the one of the principal tractors of the Red army during the first moments of the Great patriotic war. A lot were captured by the Germans during Barbarossa and these last didn't hesitate to use them.

 

S-65 Stalinec

Tracteur produit à 37626 unités durant la période 1937-1941. D'origine agricole, ce véhicule fut cependant en majorité produit pour l'Armée rouge avec ou sans cabine. Il était propulsé par un moteur diesel de 4 cylindres M-17 développant 75 cv à 850 t/min et d'un moteur de démarrage V-20 de 2 cylindres développant 20 cv à 2200 t/min. Le S-65 mesurait 4.086 m de long, 2.416 m de large et 2.803 m de haut et pesait 11200 kg. La garde au sol était de 40.5 cm et la largeur des chenilles de 500 mm. Le S-65 était doté d'une boîte de vitesse comportant 3 vitesses avant et 1 marche arrière. Le S-65 pouvait atteindre au maximum les 7 km/h. Il embarquait 300L de diesel.

Tractor produced to 37626 unities during the period 1937-1941. Of agricultural origin, this vehicle was nevertheless in majority produced for the Red army with or without cab. It was propelled by a diesel engine of 4 cylinders M-17 developing 75 hp to 850 rpm and a V-20 starter engine of 2 cylinders developing 20 hp to 2200 rpm. The S-65 measured 4.086 m in long, 2.416 m in wiforeward speeds and 1 reverse speed. The S-65 could attain to the maximum the 7 km/h. It embarked 300L of diesel.

 

S-65 Stalinec

 

Le S-65 fut l'un des principaux tracteurs de l'Armée rouge durant les premiers moments de la Grande guerre patriotique. Beaucoup furent capturés par les Allemands durant Barbarossa et ceux-ci n'hésitèrent pas à les utiliser.

The S-65 was the one of the principal tractors of the Red army during the first moments of the Great patriotic war. A lot were captured by the Germans during Barbarossa and these last didn't hesitate to use them.

 

S-65 Stalinec

Pioneer Tractor

 

Pionier full-track tractor on the Red Square
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Other Full-Tracks

 

Sources:


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