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Halftrack Gun Motor Carriages

M3 75 mm GMC

Durant la construction de ces forces blindées, l' US Army divisa bien le partage des rôles: au chars était confiée la destruction des places fortes ennemies et le soutient de l' infanterie, et aux tank destroyers la destruction des chars ennemis. Cette disposition donna naissance en 1940 à l' Armoured Force (blindés) et à la Tank Destroyer Force (chasseurs de chars). Cependant, cette dernière ne possédait aucun véhicule capable de jouer ce rôle et le développement de tels engins étaient donc urgent. Le premier canon antichar choisi fut le 75 mm M1897, version américaine du vétéran français très utilisé en 1914-1918. On décida de monter cette arme sur le M3 Halftrack Personnel Carrier.

During the construction of the armoured forces, US Army divided the division of the roles well: to the battle tanks was entrusted the destruction of the enemy fortified towns and the support of the infantry, and to the tank destroyers the destruction of the enemy battle tanks. This provision gave birth in 1940 to Armoured Force (tanks) and to the Tank Destroyer Forces (tank destroyers). However, the latter did not have any vehicle able to play this part and the development of such machines was thus urgent. The first selected anti-tank gun was the 75 mm M1897,American version of the French veteran used in 1914-1918. One decided to mount this weapon on M3 Halftrack Personnel Carrier.

 

T12 75 mm Gun Motor Carriage

 

Le prototype fut appelé T12. Le canon de 75 mm était simplement soudé sur un caisson juste derrière la cabine de pilotage. Le T12 pouvait transporter 90 projectiles de 75 mm rangés dans des râteliers sous le canon (50) et dans des armoires sur sol à l' arrière du véhicule (40). Les réservoirs étaient placés à l' arrière du véhicule de chaque côté pour fournir assez d' espace au canon pour pivoter de chaque côté. Le canon de 75 mm monté sur un affût M3 pouvait pivoter de 19° sur la gauche et de 21° sur la droite. Il possédait une élévation de 29° et une dépression de 10°. Sa portée effective était d' environ 914 m. Il tirait aussi bien des obus explosifs (HE) ou fumigènes (Smoke).

The prototype was called T12. The gun of 75 mm was simply welded onto a box just behind the cockpit. T12 could transport 90 projectiles of 75 mm arranged in racks under the gun (50) and in boxes on floor to the back of the vehicle (40). The fuel tanks were placed at the rear of the vehicle on each side to provide enough space for an acceptable traverse for the gun. The gun of 75 mm assembled on a mounting M3 could swivel of 19° on the left and 21° on the right. It had an elevation of 29° and a depression of 10°. Its effective range was approximately 914 m. It fired the high-explosive shells (HE) or smoke-producing.

 

M3 75 mm Gun Motor Carriage
src: ?

 

Le T12 était également équipé d' un large bouclier plat protégeant à l' avant les canonniers. Après une période d' essai, le T12 fut accepté pour la production sous la désignation de M3 75 mm Gun Motor Carriage (GMC). Avec l' expérience des premiers combats aux Philippines, le bouclier plat fut remplacé par un bouclier doté de parois latérales et fermé au dessus. Une variante qui au départ devait être basée sur le M3A3 mais finalement basée sur le M3A2 fut également produite sous l' appellation de M3A1 75 mm Gun Motor Carriage. La seule différence entre le M3 75 mm GMC et le M3A1 75 mm GMC est que ce dernier était équipé d' un affût M5 et non M3 comme sur le premier. Un total de 2203 exemplaires des deux modèles furent produits en 1941 et 1942 par Autocar. Parmi ces exemplaires 1360 furent reconvertis en M3A1 Halftrack Personnel Carrier quand ce chasseur de char semi-chenillé fut jugé obsolète et retiré du service.

T12 was also equipped with a broad flat shield protecting in front, the gunners. After one test period, T12 was accepted for the production under the designation of M3 75 mm Gun Motor Carriage (GMC). With the experiment of the first engagements in the Philippines, the flat shield was replaced by a shield equipped with walls side and closed to the top. An alternative which at the beginning was to be based on the M3A3 but finally based on the M3A2 was also produced under the name of M3A1 75 mm Gun Motor Carriage. The only difference between M3 75 mm GMC and the M3A1 75 mm GMC is that this last was equipped with a M5 mounting and not M3 as on the first. A total of 2203 specimens of the two models were produced in 1941 and 1942 per Autocar. Among these specimens 1360 were reconverted in M3A1 Halftrack Personnel Carrier when this half-tracked hunter of tank was considered to be obsolete and withdrawn from the service.

 

M3 75 mm Gun Motor Carriage

 

Data

 

Drawings

 

 

M3 75 mm GMC 1/35

 

T48 57 mm GMC

En avril 1942, débuta le développement d' une nouvelle conversion du M3 armée du canon antichar britannique de 6-pdr. Cependant ce canon fut vite remplacé par la version américaine, le 57 mm M1. Le prototype fut dénommé T48 57 mm Gun Motor Carriage. Cet engin était destiné aux forces britanniques car c' est le M10 76.2 mm GMC nouvellement conçu qui devait constituer le gros des effectifs de la Tank Destroyer Force en remplacement du M3 75 mm GMC. Le canon de 57 mm M1 était monté juste derrière les sièges des pilotes et les coffres à munitions et de rangement étaient installés à l' arrière avec les réservoirs de carburant. Le M1 était doté d' un bouclier avec parois latérales et fermé au dessus. Le M1 pouvait pivoter de 27.5° de chaque côté et possédait une élévation de 15° et une dépression de 5°. Le T48 embarquait 99 projectiles de 57 mm. La production débuta en décembre 1942 pour finir en 1943 avec un total de 962 exemplaires produits par Diamond T. Sur ce total 680 furent envoyés aux Britanniques, les exemplaires restants furent convertis en M3A1 Halftrack Personnel Carrier pour l' US Army. Les Britanniques convertirent également une grande partie de leurs exemplaires en transports de troupes. Un grands nombre des T48 britanniques furent cédés aux Russes. En fait seuls les Soviétiques utilisèrent véritablement le T48 comme tank destroyers dans leurs brigades de chasseurs de char indépendantes.

In April 1942, the development from a new conversion of M3 armed with the British anti-tank gun of 6-pdr. However this gun began was quickly replaced by the American version, the 57 mm M1. The prototype was called T48 57 mm Gun Motor Carriage. This machine was intended for the British forces because it is M10 76.2 mm GMC lately conceived which was to constitute the standard model of the Tank Destroyer Forces to replace M3 75 mm GMC. The gun of 57 mm M1 was assembled just behind the seats of the drivers and the trunks with ammunition and of arrangement were installed to the back with the fuel tanks. M1 was equipped with a shield with walls side and closed to the top. M1 could swivel of 27.5° on each side and had an elevation of 15° and a depression of 5°. T48 embarked 99 projectiles of 57 mm. The production began in December 1942 to finish in 1943 with a total of 962 specimens produced by Diamond T On this total 680 were sent to the British, the remaining specimens were converted into M3A1 Halftrack Personnel Carrier for US Army. The British also converted most of their specimens into transport of troops. Large numbers of British T48 were yielded to the Russians. In fact only the Soviets used truly T48 like tank destroyers in their brigades of independent tank destroyers.

 

T48 57 mm Gun Motor Carriage

 

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T30 75 mm HMC

Le Américains désiraient fournir à leur nouvelle Armored Force, un appui feu mobile et l' Ordnance Department ordonna fin 1941, le développement d' une conversion du M3 Halftrack armée de l' obusier de 75 mm M1A1 en entendant le développement d' un modèle entièrement chenillé. Deux prototypes de ce véhicule intérimaire, appelé T30 75 mm Howitzer Motor Carriage, furent finalisés au début 1942. Sur ces engins l' obusierétait monté de la même manière que le canon de 75 mm, juste derrière les sièges des pilotes. Les réservoirs étaient positionnés à l' arrière, ainsi que les armoires de rangement et de munitions. Les premiers modèles ne possédaient pas de bouclier mais en raison de l' expérience glanée par les M3 75 mm GMC aux Philippines, les modèles suivants furent dotés de boucliers avec parois latérales et fermés au dessus. L' obusier M1A1 pouvait pivoter de 22.5° de chaque côté et possédait une élévation de 49.5° et une dépression de 9°. La White Motor Car en produisit 500 en 1942. Les 188 derniers exemplaires produits furent convertis en M3 Halftrack Personnel Carrier.

The Americans wished to provide to their news Armored Force, a mobile fire support vehicle and Ordnance Department ordered at the end of 1941, the development of a conversion of M3 Halftrack armed with the howitzer of 75 mm M1A1 while waiting for the development of an entirely tracked model. Two prototypes of this temporary vehicle, called T30 75 mm Howitzer Motor Carriage, were finalized at the beginning of 1942. On these machines howitzer was assembled same manner as the gun of 75 mm, just behind the seats of the drivers. The fuel tanks were positioned to the back, as well as the trunks of arrangement and ammunition. The first models did not have a shield but because of the experiment get by M3 75 mm GMC in the Philippines, the following models were equipped with shields with walls side and closed to the top. Howitzer M1A1 could swivel of 22.5° on each side and had an elevation of 49.5° and a depression of 9°. White Motor Car produced 500 in 1942 of them. The last 188 produced specimens were converted into M3 Halftrack Personnel Carrier.

 

T30 75 mm Howitzer Motor Carriage
src: ?
src: M3 Halftrack in Action, Squadron/Signal Publications (Armor Number 34)

 

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T19 105 mm HMC

En même temps que le T30, fut développée une autre conversion du M3 armée cette fois ci de l' obusier de 105 mm M2A1. C' est le plus gros calibre jamais monté sur un Halftrack américain ce qui posait quelques problèmes notamment au niveau du châssis. En raison de la surcharge du châssis, l' utilisation de l' arme en mouvement était déconseillée. Deux projets furent menés de front, le T19 et le T38 mais ce dernier fut finalement abandonné au profit du premier. Ce véhicule fut officiellement appelé T19 105 mm Howitzer Motor Carriage. Le M2A1 était installé directement derrière les sièges des pilotes et les réservoirs, les munitions et les coffres de rangements étaient installés à l' arrière Le M2A1 avait une portée effective de 1500, pouvait pivoter de 20° de chaque côté et possédait une élévation de 35° et une dépression de 5°. Cette arme pouvait tirer des obus explosifs (HE), explosifs antichar (HEAT), au phosphore et chimiques. Seulement 324 exemplaires furent produits par Diamond T au début 1942 et 90 d' entre eux furent reconvertis en M3A1 Personnel Carriers. Le T19 fut en fait fut vite remplacé par le M7 105 mm HMC "Priest" basé sur le M4 Medium Tank Sherman.

At the same time as T30, was developed another conversion of M3 armed with the howitzer of 105 mm M2A1. It is the largest caliber ever assembled on American Halftrack this which posed some problems in particular on the level of the chassis. Because of the overload of the chassis, the use of the weapon moving was disadvised. Two projects were carried out of face, T19 and T38 but this last was finally abandoned to the profit of the first. This vehicle was officially called T19 105 mm Howitzer Motor Carriage. The M2A1 was installed directly behind the seats of the drivers and the fuel tanks, the ammunition and the trunks of arrangements were installed to the back. The M2A1 had an effective range of 1500, could swivel of 20° on each side and had an elevation of 35° and a depression of 5°. This weapon could firethe high-explosive shells (HE), explosive anti-tank shells (HEAT), phosphorus and chemical shells. Only 324 specimens were produced by Diamond T at the beginning of 1942 and 90 of them were reconverted in M3A1 Personnel Carriers. T19 was in fact quickly replaced by M7 105 mm HMC "Priest" based on M4 Medium Tank Sherman.

 

T19 105 Howitzer Motor Carriage

 

 

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