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Heavy Tank Mark IV/V

Genesis

Le Tank Mark IV fit son apparition en 1917 en réponse aux critiques émises sur les modèles précédents. Le Mark IV présentait dès lors plusieurs améliorations par rapport à ses ancêtres. Un réservoir d'essence blindé fut placé entre les "cornes" arrières au lieu du réservoir interne des modèles précédents. L'habitacle fut amélioré pour fournir plus de confort à l'équipage et un appareillage plus complet fut installé (boussole, signaux lumineux entre le pilote et les hommes chargés des changements de vitesse). Les casemates latérales étaient plus petites et moins larges pour les transports par voie ferrée. Les canons étaient plus courts et les mitrailleuses Vickers et Hotchkiss furent remplacées par des Lewis (ce dernier changement fut considéré comme un échec et on retourna aux Hotchkiss). Un pot d'échappement fut installé sur le toit. Un total de 1015 Mark IV (405 Males et 610 Females) furent commandés et en février 1917 + 205 exemplaires d'une version de transport et de ravitaillement furent aussi commandés.

The Tank Mark IV made its appearance in 1917 in answer to criticisms emitted on the preceding models. Mark IV consequently presented several improvements compared to its ancestors. An armoured gasoline tank was placed between the back "horns" instead of the inside tank of preceding models. The cockpit was improved to provide more comfort to the crew and a more complete equipment was installed (compass, light signals between the driver and men in charge of the shiftings of speed). The side sponsons were smaller and less broad for transport by railway. The guns were shorter and the machine-guns Vickers and Hotchkiss were replaced by of the Lewis (this last change was regarded as a failure and the Hotchkiss were re-installed). An exhaust was installed on the roof. A total of 1015 Mark IV (405 Males and 610 Females) were ordered and in February 1917 + 205 specimens of a transport and supply version were also ordered.

 

Models

Mark IV Male

Le Male était armé de deux canons de 6 livres (57 mm) montés en casemates sur les côtés et de 3-4 fusils mitrailleurs Lewis ou Hotchkiss.

The Male was armed with two guns of 6-pdr (57 mm) assembled in sponsons on the sides and of 3-4 machine guns Lewis or Hotchkiss.

 

Mark IV Male

 

Drawings

 

Mark IV Male (powered) 1/35Mark IV Male 1/35Mark IV Male 1/72

 

Mark IV Female

Le Female était équipé de deux mitrailleuses dans chaque casemates latérales plus deux autres mitrailleuses.

Female was equipped with two machine-guns in each side sponsons plus two other machine-guns.

 

Mark IV Female
src: Les Blindés des origines à 1940, Connaissance de l'Histoire, HS n°3, Ed. Hachette

 

Drawings

 

Mark IV Female 1/35Mark IV Female 1/72

 

Mark IV Tadpole

Le Mark IV Tadpole à queue allongée: Ce changement avait pour but d'améliorer les capacités de franchissement d'obstacles du char. Le Tadpole pouvait franchir des tranchées de plus de 4 m. Il était également capble de transporter entre les deux "cornes" un gros mortier de tranchée.

The Mark IV Tadpole with lengthened tail: The purpose of this change was to improve the capacities of crossing of obstacles of the tank. Tadpole could cross trenches of more than 4 m. It was also capble to transport between the two " horns" a large mortar of trench.

 

Mark IV Male Tadpole
src: Les Blindés des origines à 1940, Connaissance de l'Histoire, HS n°3, Ed. Hachette

 

Mark IV Male Tadpole

 

Drawings

 

Mark IV Tadpole 1/35

 

Mark IV Hermaphrodite

Mark IV Female doté d'un canon de 6-pdr (57 mm) sur la casemate droite pour améliorer la puissance de feu.

Mark IV Female equipped with a gun of 6-pdr (57 mm) on the right sponson to improve the firepower.

 

Mark IV Hermaphrodite

 

Drawings

 

 

Mark V Male

Le Mark V fut finalisé en octobre 1917 et fut produit par la Metropolitan Carriage and Waggon Company LTD. Le Male était armé de deux canons de 6 livres (57 mm) montés en casemates sur les côtés et de 3-4 fusils mitrailleurs Hotchkiss. Le Mark V était doté d'un moteur plus puissant ce qui nécessita l'installation de surfaces de refroidissement sur les côtés et d'une boîte de vitesse Wilson permettant à un seul homme de diriger le char. Un total de 200 exemplaires fut réalisé jusqu'en juin 1918.

The Mark V was finalized in October 1917 and was produced by Metropolitan Carriage and Waggon Company Ltd. The Male was armed with two guns of 6-pdr (57 mm) assembled in sponsons on the sides and of 3-4 Hotchkiss machine-guns. The Mark V was equipped with a more powerful engine what required the installation of surface of cooling on the sides and a Wilson gear box allowing to only one man to drive the tank. A total of 200 specimens was realized until June 1918.

 

Mark V Male
src: Les Blindés des origines à 1940, Connaissance de l'Histoire, HS n°3, Ed. Hachette

 

Mark V Male

 

Drawings

 

Mark V Male 1/35Trench for Tommies the Diorama 1/35

 

Mark V Female

Le Female était équipé de deux mitrailleuses refroidies par eau dans chaque casemates latérales plus deux autres mitrailleuses. Un total de 200 exemplaires fut réalisé jusqu'en juin 1918.

Female was equipped with two machine-guns cooled by water in each side sponsons plus two other machine-guns. A total of 200 specimens was realized until June 1918.

 

Drawings

 

Mark V Female 1/35

 

Mark V* Male

Le Mark V* Male était un Mark V Male rallongé pour permettre le transport d'une section d'infanterie. Il disposait également de mitrailleuses supplémentaires placées sur les côtés sur rotule derrière les casemates. Le poids était de 33 tonnes. De la commande de 500 Males et 200 Females, 579 furent construit avant l'Armistice et la commende fut complétée par Metropolitan Carriage en mars 1919.

The Mark V* Male was one Mark V Male lengthened to allow transport of a section of infantry. It also had additional machine-guns placed on ballmount on the sides behind the sponsons. The weight was 33 tons. Of orders for 500 Males and 200 Females, 579 had been built by the Armistice and the order was completed by Metropolitan Carriage in March 1919.

 

Mark V Male Star
src: Les Blindés des origines à 1940, Connaissance de l'Histoire, HS n°3, Ed. Hachette

 

Mark V Male Star

 

Drawings

 

Mark V* Female

Le Mark V* Female était un Mark V Female rallongé pour permettre le transport d'une section d'infanterie. Il disposait également de mitrailleuses supplémentaires placées sur les côtés sur rotule derrière les casemates.

The Mark V* Female was one Mark V Female lengthened to allow transport of a section of infantry. It also had additional machine-guns placed on ballmount on the sides behind the sponsons.

 

Mark V Female Star
src: Les Blindés des origines à 1940, Connaissance de l'Histoire, HS n°3, Ed. Hachette

 

Drawings

 

Mark V** Male

Le Mark V** Male était produit exclusivement par les établissement Foster. La tourelle du commandant se trouvait juste derrière le poste de pilotage. D'une commande de 700 chars (150 Females et 550 Males) seulement 25 furent construit et seulement un seul avant la fin de 1918.

The Mark V** Male was produced exclusively by the Foster establishment. The turret of the commander was just behind the driver's station. Of a order for 700 tanks (150 Females and 550 Males) only 25 were built and only one of those by the end of 1918.

 

Mark V Male Two Star
src: Les Blindés des origines à 1940, Connaissance de l'Histoire, HS n°3, Ed. Hachette

 

Mark V Male Two Star

 

 

Drawings

 

Mark V** Female

Le Mark V** Female était produit exclusivement par les établissement Foster. La tourelle du commandant se trouvait juste derrière le poste de pilotage.

The Mark V** Female was produced exclusively by the Foster establishment. The turret of the commander was just behind the driver's station.

 

Drawings

 

Mark V***/Mark X


Le développement du Mk.V*** est le résultat de la crainte de l'échec d'un accord pour la construction du char international Mk.VIII. Le Mk.V*** (parfois nommé Mark X) présentait de nombreux changements et améliorations et devait en principe être produit sous forme "male" seulement. L'armement principal devait être installé dans de nouvelles casemates. Le radiateur de refroidissement était équipé d'un ventilateur et d'un filtre plus modernes. L'intérieur du char était pressurisé pour empêcher l'invasion des gaz. Cependant un accord fut trouvé pour la production du Mark VIII et le Mark V*** ne dépassa jamais le stade de la maquette à taille réelle.

The development of Mk.V *** is the result of the fear of the failure of an agreement for the construction of the international tank Mk.VIII. Mk.V *** (sometimes named Mark X) presented many changes and improvements and was to be produced in theory in "male" form only. The principal armament was to be installed in new sponsons. The radiator of cooling was equipped with a ventilator and a filter more modern. The interior of the tank was pressurized to prevent invasion of gases. However an agreement was found for the production of Mark VIII and the Mark V *** never exceeded the stage of the full-size wooden model.

 

Drawings

 

Mark V Tadpole

Le Mark V Tadpole avait une queue allongée: Ce changement avait pour but d'améliorer les capacités de franchissement d'obstacles du char.

The Mark V Tadpole had a lengthened tail. The purpose of this change was to improve the capacities of crossing of obstacles of the tank.

 

Mark V Hermaphrodite

Mark V Female doté d'un canon de 6-pdr (57 mm) sur la casemate gauche pour améliorer la puissance de feu.

Mark V Female equipped with a gun of 6-pdr (57 mm) on the left sponson to improve the firepower.

 

Drawings

 

Mark V Hermaphrodite 1/35

 

Design

Le Mark IV était toujours un char en forme de losange et à suspension rigide. Il était doté de chenilles de 90 patins en acier soutenues dans leur partie supérieure par deux rails et dix poulies de bronze. Le train de roulement au sol comportait 26 paires de galets et les barbotins étaient à l'arrière. Le Mark IV était équipé de chenilles avec des patins plus larges (un sur six) afin de diminuer la pression au sol.

Le Mark IV était doté d'un moteur Daimler de 6 cylindres monté au centre de la caisse. La transmission se faisait via une boîte de vitesses principale à deux rapports puis par une vis sans fin et un différentiel relié à deux boîtes de vitesses secondaires. La grosse innovation fut l'adoption d'un système destiné à éviter les pannes de terrain. C'était une poutre que l'on pouvait si besoin fixer aux chenilles grâce à un chaîne. Le différentiel était bloqué puis on faisait riper la poutre sous le char. Ce dispositif permettait souvent au char de sortir d'un fossé par ses propres moyens.

Mark IV was always a tank of rhomboïd form and with rigid suspension. It was equipped with steel tracks of 90 links supported in their upper part by two rails and ten return rollers of bronze. The running-gear comprised 26 pairs of road-wheels and the sprocket-wheels were at rear. Mark IV was equipped with tracks with broader links (one on six) in order to decrease the pressure on the ground.

Mark IV was equipped with a Daimler engine of 6 cylinders assembled in the center of the hull. The transmission was done via a principal gear box with two speeds then by an endless screw and a differential connected to two secondary gear boxes. The large innovation was the adoption of a system intended to avoid the breakdowns of ground. It was a beam that one could if need be fix at the tracks thanks to a chain. The differential was blocked then one made scrape the beam under the tank. This device often made it possible to the tank to leave a ditch by its own means.

 

Cutaway Profile

 

La tourelle du pilote et du commandant était placé à l'avant du char. Elle était dotée d'une mitrailleuse sur support à rotule. L'armement principal consistait pour le Male de deux canons de 6-pdr (57 mm) 57/23 sur les casemates latérales. L'armement était complété par deux autres mitrailleuses également montées sur les les casemates latérales. Pour le Female, l'armement consistait en quatre mitrailleuses montées sur les les casemates latérales en plus de la mitrailleuse de la tourelle avant. Les chars Males embarquaient 184 obus explosifs + 20 cannister et 5640 cartouches pour les armes de bords et les chars Females embarquaient 12972 cartouches pour leurs armes automatiques.

The turret of the driver and the commander was placed in front of the tank. It was equipped with a machine-gun on support on ballmount. Main armament consisted for the Male of two guns of 6-pdr (57 mm) 57/23 on the side sponsons. The armament was supplemented by two other machine-guns also assembled on the side sponsons. For Female, the armament consisted of four machine-guns assembled on the side sponsons in addition to the machine-gun of the front turret. The Males tanks embarked 184 high-explosive rounds + 20 cannister rounds and 5640 rounds for their automatic weapons and the Females tanks embarked 12972 rounds for their automatic weapons.

 

Mark V
src: Great Britain Tanks (Ion Fonosch)

 

Le Mark V fut doté d'une nouvelle transmission différentielle planétaire qui permettait à un seul homme de diriger le char. Le moteur Ricardo spécialement construit pour lui était plus puissant. Le blindage était également renforcé et un tourelleau d'observation ainsi qu'une nouvelle mitrailleuse furent installés à l'arrière.

The Mark V was equipped with a new planetary differential transmission which made it possible to only one man to drive the tank. The Ricardo engine especially built for it was more powerful. The shielding was also reinforced and an observation cupola and a new machine-gun were installed at the back.

 

 

Data

 

Conversions

Des conversions furent expérimentées à Erin (nord de la France) où se situait l'Atelier Central du Tank Corps, comme des chars de récupération, poseur de ponts ou démineurs ou encore de ravitaillement.

Conversions were tested in Erin (northern France) where was located the Central workshop of the Tank Corps, like tanks of recovery, layer of bridges, mine destroyers, or supply tank.

 

Recovery Tank Mark IV
Mark V Bridgelayer

 

Ajoutons également les chars porte-fascines qui plaçaient dans les fossés anti-chars des fagots de 1.50 m de diamètre et de 3 m de long.

Also let us add the tanks carry-fascines which placed in the anti-tank ditches their faggots of 1.50 m diameter and 3 m length.

 

Tank Mark V w/Fascine
Mark IV Supply Tank

 

Mark V 2 Star w/Mine Rollers

 

Drawings

 

 

 

Mark IV/V in Action

Les premiers Mark IV furent livrés en avril 1917. Ils connurent leur baptême du feu durant l'été 1917 en participant aux batailles de Messines, d'Ypres et de Cambray où il connu son heure de gloire.

First Mark IV were delivered in April 1917. They knew their baptism of fire lasting summer 1917 by taking part in the battles the Messines, Ypres and Cambray where it known its hour of glory.

 

Mark IV Female

 

Mar IV Male Tadpole

 

Les chars Mark V remplacèrent les Mark IV sur les chaînes de montage à partir de décembre 1917 et connurent leur baptême du feu le 4 juillet 1918, lors de la bataille de Hamel. Les Mark V se montrèrent très supérieurs aux modèles précédents. Les Mark V Star furent engagés au combat à partir de la bataille de Amiens en août 1918.

The tanks Mark V replaced Mark IV on the assembly lines as from December 1917 and knew their baptism of fire on July 4, 1918, at the time of the battle of Hamel. The Mark V were shown much higher than the preceding models. The Mark V Star were engaged with the combat starting from the battle of Amiens in August 1918.

 

Mark V Female Star

 

Mar V Male

 

src: YouTube

 

src: YouTube

 

 

Additional Pictures

 

 

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